Sunday 26 May 2019

Kekal sihat ketika puasa

Menurut Pengurus Jabatan Dietetik dan Pemakanan, Pusat Perubatan Subang Jaya (SJMC), Nurul Aziah Musa, apa sahaja makanan yang kita ambil sepanjang bulan Ramadan sangat penting kerana ia akan menentukan tahap kesihatan kita sepanjang bulan tersebut malah ia juga memberi impak secara langsung terhadap fizikal dan rohani.
“Islam melarang makan secara berlebihan sepanjang bulan Ramadan. Apa yang penting ketika berpuasa, kita perlu pastikan makanan kita mencukupi dan diet seimbang, maksudnya perlu ada karbohidrat, protein, vitamin dan mineral, sayur-sayuran dan buah-buahan ketika iftar dan sahur.
“Ya, bila ke bazar Ramadan kita akan rasa mahu membeli pelbagai hidangan memikirkan ia sukar didapati pada hari biasa, tetapi sebenarnya itu kerana kita sedang lapar dan kita sepatutnya sekadar makan seperti hari-hari lain. Mungkin boleh senaraikan terlebih dahulu makanan yang ingin dibeli dan paling bagus jika menyediakan sendiri makanan.
“Saya juga menggalakkan penambahan makanan sunah dalam diet ketika bulan Ramadan malah pada hari lain sekalipun kerana selain memperoleh pahala, ia sudah terbukti mempunyai pelbagai khasiat yang diperlukan,” ujarnya ketika ditemui di SJMC, baru-baru ini.
Antara makanan sunah yang boleh ditambah dalam diet harian ialah kurma, buah tin, madu lebah, buah delima, susu kambing, barli, daging kambing, tembikai, anggur, cendawan dan labu.
Begitu juga buah-buahan yang dikatakan ada di syurga iaitu pisang, delima, anggur, zaitun dan kurma yang terbukti penuh khasiat dan bagus diamalkan di dalam diet terutamanya bagi memberikan tenaga ketika berpuasa.
Tips Nurul Aziah bagi memastikan kita mendapat makanan seimbang ialah sayur sebanyak tadahan tapak tangan, karbohidrat seperti nasi sebesar satu penumbuk, buah-buahan juga satu penumbuk manakala protein seperti daging pula sebesar satu tapak tangan.

No comments:

Post a Comment

Khasiat buah delima

Setiap buah-buahan yang disebut dalam al-Quran ada khasiat yang tersendiri. Elakkan refined carbo. #HealthDrZubaidi